ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه و یا آهن گالوانیزه ورقی محافظت شده با فلز روی ( zn ) در برابر خوردگی و یا زنگ زدگی و یا به اصطلاح روی اندود است. ورق های فولادی ( حاصله از نورد گرم ) در فلز روی (zn) داخل حوضچه هایی به صورت مذاب غوطه ور می شود. با محافظت ورق توسط روی طول عمر این مقطع فولادی بین ۲۰ تا ۳۰ سال خواهد رسید. قیمت ورق گالوانیزه همچون قیمت ورق سیاه تحت تاثیر قیمت آهن آلات و فلز روی آن است. در کل می توان گفت این ورق ها از اعتبار بیشتری نسبت به سایر ورق ها برخوردار است.

تعریف گالوانیزگی ورق

در اصل گالوانیزگی با ایجاد یک لایه بین فولاد و رطوبت هوا مانع از خوردگی فلز می گردد. در فرآیند زنگ زدگی، هر فلز که نقش آند را بازی کند در مجاورت هوا (کاتد) دچار زنگ زدگی می گردد. به همین منظور فلز روی الکترونگاتیویته قوی تری نسبت به آهن بوده و آند فعال تری نسبت به آهن است و در مجاورت هوا  به دلیل کاتد بودن آن زنگ زده خواهد شد. میزان پوششی روی برپایه جرم پوشش zn تعیین می‌شود. این مقدار از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع قابل تغییر است. هر چقدر جرم پوشش در سطح مقطع ورق فولادی بالاتر باشد پوشش قرار گرفته بر روی آن با کیفیت تر و محافظت بهتری از ورق فولادی را به دنبال دارد. در بسیاری از موارد جنس پوشش از روی خالص نیست به این معنی که علاوه بر روی از آهن هم برای ترکیب شیمیایی روی استفاده می گردد.

فرآیندهای گالوانیزه

گالوانیزه سرد یا الکترولیز، گالوانیزه گرم، پاشش روی، متالایزینگ از روش های گالوانیزه کردن ورق هستند. رایجترین آنها گالوانیزه گرم بوده که با نام Hot deep Galvanized یا HDG شناخته می شود. از معایب گالوانیزگی میتوان به تشکیل گل یا Spangle نام برد. به هنگام تشکیل کریستال های روی بر روی سطح فلز ناخالصی هایی که در مذاب روی وجود دارد ایجاد عیوبی بر روی سطح ورق به نام گل گالوانیزه می کند. باید توجه داشت که دانه های گل بر روی سطح فلز ورق با گل درشت، ورق با گل ریز و ورق بدون گل را تشکیل می دهد.

کاربرد و استفاده از ورق های گالوانیزه:

این ورق ها قابلیت جوشکاری دارند. پس در پروژه هایی که احتیاج به ابعاد کوچکتر، بزرگتر و یا نیاز به تغییر شکل ورق احساس می شود قابل استفاده است.

به دلیل عمر بالای آنها در پروژه هایی که نیاز به تعویض ورق فولادی در کوتاه مدت وجود ندارد از ورق های گالوانیزه استفاده می گردد.

ظاهر این ورق ها براق و بسیار با کیفیت است.

از ویژگی های دیگر آن به هزینه پایین تعمیر و نگهداری این ورق ها می توان اشاره نمود. بنابراین از این ورق ها در صنایع مختلفی همچون خودرو سازی، تولید لوازم خانگی، تجهیزات ترافیکی، تولید رابیتس گالوانیزه، سـاختمان های صنــعتی، ساخت سیلوهای گـالوانیزه، برق و الکترونیک و کامپیوتر و راه سازی استفاده می گردد.

صنایع گالوانیزه
  • گالوانیزه عمومی
  • گالوانیزه سیم و لوله
  • گالوانیزه ورق به صورت پیوسته
شرکت های تولید کننده ورق گالوانیزه در ایران
  • امیرکبیر کاشان
  •  فولاد مبارکه
  •  هفت الماس قزوین
  • صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال

ابعاد ورق های گالوانیزه و استانداردهای تولید شده ورق گالوانیزه

ابعاد ورق های گالوانیزه

مرضیه واعظ

کارشناس تولید محتوا و سئو