سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

ورق گرم

ورق (Sheet Metal) را بهتر بشناسید و روش‌های تولید آن و کاربرد آن را بدانید. از پراستفاده ترین ورق‌های فلزی می‌توان به دسته‌ی ورق گرم اشاره کرد که به دلیل ویژگی‌های بسیار زیاد آن از محبوبیت خاصی برخوردار است. از جمله مواردی که ویژگی این محصول فلزی را نشان می دهد، در زیر بیان شده است.

۱- روش ساخت

۲- شکل ظاهر

۳- آلیاژهای به‌کار رفته در آن

با توجه به ویژگی های بالا، این محصول را کارخانجات در انواع مختلفی دسته‌بندی و هرکدام به نسبت کاراییشان برای استفاده مختلف است. 

ورق گرم چیست؟

علت نام‌گذاری این محصول را می توان برگرفته از نحوه تولید آن دانست. در نورد گرم اسلب تا دمای شکل دهی گرما می بیند. بنابراین آماده برای تغییر ضخامت است. این اسلب با عبور از غلتک هایی که خلاف یکدیگر حرکت می کنند. تغییر ضخامت می دهند تا جایکه به ضخامت مورد نیاز برسیم. باید این را در نظر بگیریم که فاصله ی بین غلتک ها از یکدیگر این ضخامت را تعیین می کند. اما بدلیل ضخامت بالای اسلب ورودی حدی را برای تغییر ضخامت در هر مرحله رعایت می کنیم.

ورق گرم در حال نورد

دمای نورد چه تاثیری در تولید این محصول دارد؟

دمای نورد امری مهم در نوردکاری ورق است. بنابراین این فرایند باید با حرارت معینی در زمان طولانی یکسان باشد تا سطح مقطعی یکنواخت به وجود بیاید. در صورتی که اسلب را همگن گرم نکنیم، سطح بیرونی را نسبت به عمق اسلب بیشتر گرم کرده ایم. بنابراین می توانیم سطح آن را راحت تر از درون اسلب نورد بکنیم. همچنین اگر دمای ورق به حد نهایی خود نرسد و یا به اندازه کافی گرم نشوند، سطوح سرد در مقابل تغییر شکل مقاومت می‌کنند. در مراحل گرم کردن گاهی برای جلوگیری از تنش‌های به‌وجود آمده در ورق باید عملیات تبلور مجدد انجام داد تا از ترک های میکرونی جلوگیری کنیم.

دمای گرم کردن معمولاً حدود هزار و دویست درجه سانتی‌گراد است. از این دما معمولاً برای گرم کردن فولادهای کربنی و فولادهای کم آلیاژ استفاده می‌کنیم. باید توجه کنیم که نورد گرم در دمای حدود پنجاه تا صد درجه سانتی‌گراد تبلور مجدد اتفاق نمی‌افتد.

معروف ترین انواع ورق گرم:

ورق سیاه از معروف‌ترین انواع ورق گرم است. معمولاً ابعاد ورق‌های گرم تولیدی را در بازار براساس هزینه تولید کارخانجات محاسبه می‌کنیم و کارخانجات براساس استقبال عمومی این ورق ها را تولید می کنند.

۱- ساختمان سازی

۲- مخزن سازی

۳- سوله سازی

۴- کشتی سازی

۵- خودرو سازی

و…

از انواع این مقطع فلزی می توان به ST37، ST52 و … اشاره کنیم. به عنوان مثال  ST52 دارای کربن ۰.۲۳ درصد و استحکام نقطه تسلیم ۳۵۵ مگاپاسکال است. بنابراین برای قطعات قابل جوش مناسب است. با توجه به ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی، مشابه S355N در استاندارد EN 10025-3 است.

ورق گرم تبدیل شده به نبشی با جنس ST52

در مقایسه با ASTM A36، ST52 استحکام بالاتر و جوش پذیری عالی دارد. همچنین در زندگی روزمره و کاربردهای صنعتی مانند سوله سازی، ساخت تجهیزات و غیره از آن استفاده می کنیم.

ترکیب شیمیایی آن در نبشی های با جنس ST52  ساخته شده با ورق گرم مطابق با جدول زیر است:

Steel grade

Styles

Carbon, max, %

Silicon, %

Manganese, %

Phosphorus, max, %

Sulfur, max, %

ST52

Steel angles

۰.۲۳

<0.60

<1.60

۰.۰۴۵

۰.۰۴۵

همچنین خواص مکانیکی آن مطابق جدول ذیل است:

Steel grade

Styles

Tensile strength, ksi [MPa]

Yield point, min, ksi [MPa]

Elongation, min, δ۵, %

ST52

Steel angles

۷۵ – ۹۲ [۵۱۰ – ۶۳۰]

۵۲ [۳۵۵]

۲۱

ورق گرم  در پارسیان آهن

با توجه به طیف گسترده ی ورق های گرم در بازار، ما در پارسیان آهن توانسته ایم فضایی امن با مشاوره رایگان تخصصی در خرید انواع ورق های گرم و قیمت ورق سیاه را به شما مشتریان عزیز ارائه دهیم. بنابراین کافی است جهت تامین انواع ورق های گرم به سایت ما یا با شماره تلفن ۳۵۷۵-۰۳۱  با کارشناسان زبده ارتباط برقرار کنید.