قیمت گذاری آهن آلات و نحوه قیمت گذاری

قیمت گذاری آهن آلات

قیمت گذاری آهن آلات بسته به عوامل مختلف متفاوت است. میلگرد آجدار و تیرآهن از محبوب ترین محصولات فلزی در بازار آهن آلات است. در کشورهای بسیاری قیمت گذاری آهن آلات فرمول مشخصی داشته، اما در ایران قیمت آهن آلات مسئله ی پیچیده و کلافی سردرگم است. در این مقاله نحوه قیمت گذاری آهن آلات به خصوص میلگرد آجدار و تیرآهن در ایران را توضیح می دهیم. امیدوارم که در ادامه ما را همراهی کنید و پاسخ سوالات های خود را بگیرید.

• عوامل تاثیر گذار در قیمت آهن آلات
• قیمت گذاری در بازار های جهانی
• نحوه قیمت گذاری در ایران
•رصد کردن قیمت های جهانی
• معرفی روش های قیمت گذاری در پارسیان آهن

عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات:

می توان گفت قیمت میلگرد آجدار و تیرآهن بسیار بستگی به قیمت شمش دارد. چرا باید اینگونه باشد؟ همانگونه که در مقاله نورد به آن اشاره کردیم، پایه ی اصلی تولید این مقاطع فولادی شمش است. شمش فولادی یا Steel Ingot در صنعت فولادسازی در نهایت به شکل های بیلت ( Billet ) که معمولا برای تولید میلگرد و مقاطع گرد است،  بلوم ( Bloom ) که دارای سطح مقطع بیشتری نسبت به بیلت و برای تولید تیرآهن و پروفیل ها است و اسلب (Slab: برای تولید ورق های فولادی به شکل اسلب یا تختال در می آید). علاوه بر همه ی عوامل در تولید شمش فولادی، قیمت ارز نیمایی، شرایط اقتصادی و قوانین کشوری، تحریم ها، میزان تولید کارخاجات در قیمت شمش فولادی و در نهایت در قیمت آهن آلات تاثیرگذار است.

قیمت گذاری در بازارهای جهانی به چه صورتی است؟

در کشور های دنیا معمولا قیمت واردات و صادرات شمش فولادی در قیمت آهن آلات تاثیر گذار است. با توجه به اینکه قیمت واردات و صادرات شمش فولادی به طور منطقی دارای اختلاف است، می تواند پایه قیمت گذاری آهن آلات در داخل آن کشور باشد.

نحوه قیمت گذاری در بازار ایران:

در ایران قیمت گذاری آهن آلات فولادی بخاطر تحریم های موجود از قائده ای که توضیح دادیم و در کشور های دیگر رایج است متفاوت خواهد بود. زیرا شمش فولادی صادراتی ایران در بازار های جهانی با اقبال کمتری روبرو است و این امر مسبب کاهش روزانه آن خواهد بود. بنابراین قیمت صادرات را نمی توانیم به عنوان معیاری درست برای قیمت داخل قرار دهیم.
در این حالت قیمت CIS اهمیت پیدا می کند. CIS مخفف (Commonwealth of Independent States) که معنای کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع است. کشور های این منطقه شامل:
اعضای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، مولداوی و عضو همکار که همان ترکمنستان است. به علاوه ناظران کشورهایی جون افغانستان، مغولستان و اعضای خارج شده چون اوکراین و گرجستان است. در واقع قیمت را می توان از وزن شمش، قیمت CIS و ارز نیمایی بدست آورد.

رصد قیمت های جهانی:

برای رصد کردن قیمت شمش فولادی منطقه CIS، سایت های بسیار داخلی و خارجی وجود دارند که از جمله ی آن می توان به سایت های زیر اشاره نمود:
آرتان پرس و فولاد بان از جمله سایت هایی هستند که قیمت جهانی شمش فولادی را ارائه می دهد.
در نهایت پایه قیمت آهن آلات را می توان در تابلو بازار بورس کالا مشاهده نمود که البته مالیات بر ارزش افزوده و نوسانات حدود ۱۰ درصدی آن نیز به علت عرضه و تقاضا را نسبت به قیمت CIS آن رانیز باید لحاظ نمود. نکات مهمی که در تابلو بورس کالای ایران و تفاوت آن می تواندتاثیرگذار باشد تغییرات ارز نیمایی و قیمت صادرات شمش فولادی نیز است. نکته ی بعدی این است که قیمت بورس کالا و بازار آزاد معمولا دارای منطقی یکسان است.

معرفی روش های قیمت گذاری در پارسیان آهن:

در پارسیان آهن نکته ی مهمی که می توان به آن اشاره نمود خرید از بازار بورس کالا است. این امر محصولات فلزی دست اول را به مشتریان ارائه میدهد. دوما قیمت آهن در پارسیان آهن اختلاف زیادی با بورس کالای ایران ندارد. به همین منظور قیمت مناسب برای خرید آهن را در بازار تضمین می کنیم. ضمن اینکه انتخاب پارسیان آهن در بازار بورس کالا، محصولات کارخانجات معتبری چون میلگرد ذوب آهن اصفهان و تیرآهن ذوب آهن اصفهان است.
کارشناسان پارسیان آهن آماده هستند به طور تخصصی قیمت های دست اول خود را در اختیار شما قرار دهند تا شما نیز اختلاف قیمت را با سایر رقبای بازار آهن آلات به طور جدی احساس نمایید. شما مشتریان عزیز می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت یا از طریق فرم درخواست کالا و سایر شبکه های اجتماعی و پیام رسان با کارشناسان زبده ی ما در ارتباط باشید و از نظرات و قیمت های کارشناسی پارسیان آهن در این بازار پر تلاطم لذت ببرید.

مرضیه واعظ

کارشناس تولید محتوا و سئو