تست خمش چیست؟

 تست خمش فلز،یکی از روش ها برای شناسایی و بازرسی قطعات معیوب و اطمینان قطعه مورد استفاده را مشخص می کند. خمش یک پدیده مکانیکی است که زمانی اتفاق می‌افتد که یک عضو سازه در معرض لنگر خمشی قرار می‌گیرد و منجر به تغییر شکل یا اعوجاج عضو می‌شود. یکی از علل معیوب بودن قطعات تغییرات در ابعاد و یا ترکیب های شیمیایی آن قطعه نسبت به وضعیت استاندارد آن است. تست خمش از تستهای مکانیکی برای تشخیص معیوب بودن آن قطعه است.

از نظر خواص مکانیکی، خمش می تواند بر استحکام، سفتی و رفتار خستگی یک ماده یا سازه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، هنگامی که یک تیر یا ستون تحت بار خمشی قرار می‌گیرد، ماده در ناحیه حداکثر تنش خمشی تحت نیروهای کششی بالایی قرار می‌گیرد، در حالی که مواد در قسمت بیرونی عضو تحت نیروهای فشاری قرار می‌گیرند. این می تواند منجر به ایجاد عیوب مانند ترک و شکستگی شود که می تواند به شکست عضو تحت تنش های خمشی زیاد کمک کند.

تست خمش

ازمایش تست خمش

مقاومت قطعه در برابر خم شدگی و شکستن در تست خمش یا تست مخرب انجام می شود. ارزیابی خواص خمشی برای قطعات متالوژی پودر، بتن، سنگ، چوب، پلاستیک، شیشه و سرامیک در مقیاس صنعتی استفاده می شود. به علاوه تست خمش فلزها هم به روش ذکر شده است. درکل تست خمش آزمون نسبتا ارزان برای ارزیابی کیفیت است. استانداردهای معمول مورد استفاده در تست خمش ASTM E290 و ASTM E858 هستند. از نظر خواص مکانیکی، خمش می تواند بر استحکام، سفتی و رفتار خستگی یک ماده یا سازه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، هنگامی که یک تیر یا ستون تحت بار خمشی قرار می‌گیرد، ماده در ناحیه حداکثر تنش خمشی تحت نیروهای کششی بالایی قرار می‌گیرد، در حالی که مواد در قسمت بیرونی عضو تحت نیروهای فشاری قرار می‌گیرند. این می تواند منجر به ایجاد عیوب مانند ترک و شکستگی شود که می تواند به شکست عضو تحت تنش های خمشی زیاد کمک کند.