تحلیل قیمت آهن آلات اوایل سال ۱۴۰۱

تحلیل قیمت اهن آلات

قیمت آهن آلات در رکود و سکون جدی بسر می برد. به طوری که تحلیل قیمت آهن آلات به راحتی صورت نمی گیرد. آیا این روزها آرامش نسبی در این حوزه مشاهده می کنیم و یا همچنان با تورم بی سابقه در بازار آهن آلات مواجه هستیم؟

عوامل گریبان گیر قیمت آهن آلات این روزها کدام است؟

بازار آهن‌آلات با نوسان جزئی این روزها به کار خود ادامه می‌دهد. در طی روزهای اخیر قیمت روزانه آهن‌آلات از تداوم و ثبات در بسیاری از بخش‌های بازار آهن و فولاد برخوردار است. قیمت دلار در کانال بیست و هشت هزار تومنی همچنان روبه‌ افزایش است. در بازار آزاد دلار به قیمت بیست و هشت هزار و صد تومان به فروش رسید. آیا این ثبات در قیمت انواع محصولات فلزی همچنان ادامه دارد یا با افزایش دلار و رفتن به بازه‌ی بیست و هشت هزار تومن تا بیست و نه هزار تومن تغییر می‌کند. بنابراین می توان گفت تجزیه و تحلیل بازار آهن آلات هم با سختی ها و ناپایداری هایی روبروست.

این روزها قیمت میلگرد آجدار به‌ رغم نوسانات موجود رنجی در بازه‌ی سی الی صد تومانی تجربه کرده است‌. قیمت نبشی و ناودانی هم بدون تغییر قیمت در حال عرضه شدن است. پروفیل، انواع لوله داربستی صنعتی و گازی نیز همانند محصولات دیگر فلزی ثبات قیمت را تجربه می‌کنند.

باید توجه داشت که ورق گالوانیزه رنگی و روغنی هم با کاهش پنجاه الی صد تومانی در عمده مبادی فروش اعلام شده‌است. اما قیمت ورق سیاه بر خلاف محصولات افزایش قیمت ورق سیاه حدود سیصد الی چهارصد تومان داشته‌ است.

 این تورم در بخش عرضه محصولات فولادی رکود عمیقی در مصرف و تقاضا به وجود آورده است به طوری که حتی عرضه‌های روز گذشته در بورس کالا نیز مورد استقبال واقع نشد. این قیمتها تا شفاف‌تر شدن بازار همچنان ادامه دارد و این ثبات همچنان در بازار آهن‌آلات وجود دارد.

موارد موجود در بالا رفتن قیمت

علاوه بر عرضه و تقاضا برای خرید و فروش آهن آلات، موجی از سیاست گذاری های شتابزده که هر روز در بازار شاهد آنیم تا عواملی چون قطعی برق و به دنبال آهن کاهش حجم تولید محصولات فلزی علی رغم نیاز بازار برای خرید این محصولات از عواملی هستند که در قیمت گذاری و افزایش آهن آلات دخیل بوده اند.

حمل و نقل را نباید از این قاعده مستثنی کرد زیرا که با افزایش هزینه باربری در طی روزهای اخیر، افزایش سوخت ماشین های باربری هم در این افزایش قیمت تاثیر بسزایی را خواهند داشت.

 

البته توضیح این نکته خالی از لطف نیست که برقراری تعادل در تولید و فروش این محصولات و مقاطع فولادی از پیامدهای منفی و تورم موجود در بازار می کاهد.

نویسنده: مرضیه واعظ

کارشناس سئو و تولید محتوا