مقاطع فولادی و کاربرد آن

مقاطع فولادی و کاربرد آن

درک مستقیم از مقاطع فولادی، به نتیجه بهتری برای انتخاب درست از آهن و اسکلت سازی در ساختمان منجر خواهد شد. در این راستا باید مواردی همچون آشنایی با آهن و فولاد، انواع محصولات فلزی را در اولویت کار خود قرار داد.

مقاطع فولادی چیست؟

همانطور که از کلمه مقاطع مشخص است، این کلمه جمع کلمه مقطع است و در مقالات مهندسی به Cross Section معروف است. مقطع در فرهنگ دهخدا به معنی برش است. منظور از Cross Section یا مقاطع که می تواند از جنس فولادی نیز انتخاب گردد صفحه ای برش خورده از انواع تولیدات کارخانجات فولادسازی است. معمولا هر کارخانه فولاد سازی مقاطع فولادی مربوط به خود را دارا است. به عنوان مثال کارخانه ذوب آهن اصفهان مقاطع فولادی آن به شکل I انگلیسی و گرد است یا کارخانه فولاد سازی مبارکه اصفهان با توجه به اینکه ورق تولید می کند، مقاطع فولادی آن به شکل مستطیل است.

انتخاب نوع مقطع فولادی

اینکه ما برای طراحی چه مقطع فولادی را انتخاب کنیم بسیار بستگی به کاربرد آن مقطع دارد. به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی مقاطع گردی چون میلگرد و خاموت بسیار پر مصرف هستند. همچنین انواع مقاطع H و I شکل در ساختمان سازی استفاده می گردد. گاهی نیز از ورق ها نیز استفاده می کنیم. در صنعت و ساخت قطعات هم از مقاطع فولادی بسیاری استفاده می کنیم که پر استفاده ترین آن ها مقطع گرد است که به گرده معروف است.

از معروف ترین کارخانجات تولیدی مقاطع فولادی آلیاژی، فولاد آلیاژی ایران است که در شهر یزد قرار گرفته است. این کارخانه مقاطع فولادی را به دو روش رول فرمینگ و ریخته گری تولید می کند.

محصولات کارخانه فولاد آلیاژی ایران به روش رول فرمینگ:

مقاطع فولادی رول فورمینگ

محصولات کارخانه فولاد آلیاژی ایران به روش ریخته گری:

مقاطع فولادی ریخته گری

بهترین منبع برای انتخاب مقاطع فولادی:

اینکه انتخاب مقاطع فولادی چگونه باشد مربوط به طراحی های مهندسی است. به عنوان مثال تیرهای آهنی به خوبی می توانند نیرو های برشی را تحمل کنند ولی در تحمل نیروهای کششی استقامت خوبی ندارند. همچنین جنس آن در طراحی نیز تاثیرگذار است به عنوان مثال ST37 یا ST52 از لحاظ مشخصات مکانیکی مانند جدول زیر هستند.

استحکام(MPa)

جنس فولاد

۳۶۰-۴۶۰

St37

۵۱۰-۶۳۰

St52

با تمامی این توضیحات در شرایط یکسان طراحی اینکه شکل ظاهری مقطع فولادی انتخابی دارای چه ضخامت و چه ابعادی باشد نیز در طراحی مهندسی تاثیر گذار است. اما برای راحتی کار و محاسبات مهندسی، تمامی اندازه ها و ضخامت های مقاطع فولادی در کتاب جدول اشتال یا STAHLBAU PROFILE آمده است.

تاریخچه کتاب جدول اشتال:

این کتاب جداول وزنی، ضخامت، سطح مقطع تمامی مقاطع فولادی و انواع مشخصات استاندارد را گردآوری کرده است. علاوه براین در این کتاب مقررات ساخت سازه های فولادی، نوع اتصال و… نیز قرار گرفته است. این کتاب که به طور مبسوط به مقاطع فولادی پرداخته است در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط اولین مهندس ساختمان زن آلمانی یعنی مارتا اشنایدر بورگر تدوین شد. از دیگر موارد مهم در طراحی سازه های فلزی می توان به ضخامت بال، ضخامت جان، ممان اینرسی ها در جهت های مختلف و … اشاره نمود.

مقاطع فولادی موجود در پارسیان آهن:

در پارسیان آهن به طور تخصصی در مقاطع فولادی کار کرده ایم بدین گونه که انواع میلگرد کارخانجات ذوب آهن اصفهان، میلگرد ابرکوه، میلگرد میانه، میلگرد سیرجان و میلگرد نیشابور را در مقاطع فولادی گرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان را در مقاطع I و H شکل به صورت ظرفیت و شاخه ای برای مشتریان عزیز فراهم کرده است. همچنین در مقاطع فولادی گرد به خاموت و میلگرد ساده و کلاف نیز می توان شاره نمود. از دیگر مقاطعی که در پارسیان آهن به صورت تخصصی به آن پرداخته ایم انواع ورق های فولادی است که هم از نظر جنس و هم از نظر ضخامت، عرض، طول و کارخانجات دارای تنوع بسیاری است.

نحوه ارتباط با کارشناسان پارسیان آهن:

همراهان عزیز پارسیان آهنی برای تامین تمامی مقاطع فولادی که عبارت اند از: میلگرد آجدار، میلگرد ساده، خاموت، کلاف میلگرد و مقاطع فولادی دیگر همچون انواع ورق ها و تیرهای آهنی می تواند از طریق فرم در خواست سفارش یا با تلفن های موجود یا از طریق شبکه های اجتماعی در خواست خود را اعلام بفرمایید تا کارشناسان تخصصی هر مقطع فولادی با شما عزیزان تماس بگیرد. لازم بذکراست با توجه به اینکه پارسیان آهن دست اول در خرید از کارخانجات است قیمت و کیفیت ما در تمامی مقاطع فولادی کاملا قابل رقابت با سایر رقبا است.

مرضیه واعظ

کارشناس تولید محتوا و سئو