نبشی و ویژگی های نبشی و کاربردهای آن

نبشی

نبشی چیست؟

نبشی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت  بوده که تولید آن به دو روش نورد گرم و نورد سرد است. این محصولات در دو شکل مرکب و منفرد در پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و صنعتی جای خود را باز کرده است.

نبشی پرسی همانگونه که از نامش پیداست، دسته ای از نبشی هاست که شامل پرس کردن، فشار و شکل دهی است و کیفیت ساختار بالایی دارد. 

کاربرد آن ها در ساخت انواع چهار چوب‌ها، پایه‌ها، پایه‌های ستونی برای ایجاد فنس‌ها است. ساخت پلکان، ساخت دکل‌ها و خرپاها و انواع سازه های پایچ را هم می توان در این دسته نام برد. در  ادامه مهره‌ای مرتفع، ساخت دوپوش‌ها، و سقف های سبک و شیروانی و از همه مهم تر برای پشت بندی و مهار نیروی جانبی بین ستون ها از نبشی استفاده می کنند.

روش تولید نبشی و شکل ظاهری آن

هندزفری

نبشی‌های فولادی (angle bar) جز دسته‌ای از مقاطع فولادی هستند که هم به روش نورد گرم و هم به روش نورد سرد شکل گرفته اند. به عبارت دیگر نبشی پروفیلی است که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم به شکل L است. در این مطلب به بررسی ویژگی های فنی آن پرداخته و اطلاعات بیشتری به شما مشتریان گرامی می دهیم.

قبل از هر چیز باید بدانید که کاربرد  و مزایای آن در چه مواردی است:

نبشی های فلزی در بخش سازه‌ای دارای کاربردهای متنوعی هستند. با این حال نبشی‌های فلزی در مقایسه با اشکال سنگین مانند بخش لبه دار مثل تیرآهن چندان قابل اهمیت نیستند. از این محصولات فلزی برای اتصال بین تیر و ستون به عنوان پشت بند یا سفت کننده «استیفنر» استفاده می کنند.

از جمله دیگر کاربردهای مهم نبشی، در سازه فولادی استفاده آن در ایجاد پشت بند در فاصله میان ستون‌های ساختمان است. این کار برای مهار نیروی جانبی وارده به ستون‌ها در حین زلزله و اعمال بار مازاد بر سازه است که با کمک نبشی می‌توان به این هم دست یافت.

با استفاده از صفحات برشی و اتصال جوشی یا پیچی آن‌ها به بالا و پایین ستون‌ها و به کارگیری نبشی‌ها به طور ضربدری بین دو ستون نیرو های جانبی را مهار می کند. به نظر می رسد که استفاده از پشت بند مقاومت جانبی سازه را افزایش دهد.

کاربرد دیگری که به طور رایج برای استفاده از انواع سایزهای آن می‌توان نام برد، استفاده آن در ساخت خرپاها است؛ چرا که با اتصال دو نبشی در ارتفاع معینی از یکدیگر توسط تکه های نبشی به عنوان جان یا شبکه خرپا در فاصله دو شاخه از آن می‌توان تیری شبیه به تیرآهن ایجاد کرد که در صورت افزایش ارتفاع جان می‌تواند همان مقدار نیروی وارده بر تیر های I شکل را تحمل کند و برای اعمال بار های سقف‌های سوله‌ها، انبارها و شیروانی‌ها کاربرد فراوان دارند.

مرضیه واعظ

کارشناس تولید محتوا و سئو