آگلومراسیون و روش های آن

آگلومراسیون

آگلومراسیون در کارخانه های فولادی سازی، فرآیند پیش پخت و کلوخه سازی آهن است. روش های آگلومراسیون در این مقاله قابل مشاهده است که در ادامه به آن می پردازیم.

آگلومراسیون چیست؟

آگلومراسیون معنای لغوی به‌معنای کلوخه سازی یا زینترینگ است. تبدیل نرمه های سنگ‌آهن را به همراه سایر مواد اولیه که شامل: کک، آهک، گندله، آهن اسفنجی، آگلومره برگشتی و سایر مواد افزودنی می گویند. در واقع فرآیند آگلومراسیون، پیش پخت و آماده‌سازی سنگ‌آهن قبل‌ از شارژ به کوره بلند در کارخانه های فولادسازی است. در این مرحله ما به‌دنبال نسبت دقیق مخلوط هستیم که این کار را با سیستم‌های اتوماتیک انجام می‌دهیم.

آگلومراسیون

قسمت های آگلومراسیون:

۱- انبار مواد اولیه:
به‌جز زغال‌سنگ که آن را مستقیماً در سیلوهای کوک سازی ذخیره می‌کنیم. مواد اولیه در خط تولید را از معادن به وسیله واگن یا کامیون به انبار مواد خام انتقال می دهیم. به‌عنوان مثال در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان این واحد دارای ۱۸ سکو است. که ظرفیت آنها بیش از ۷۵ هزار تن است. در این واحد مواد اولیه مناسب را از نظر کمی و کیفی بررسی می کنیم.  همچنین این مواد را بعد از بررسی جهت همگن‌سازی و ارسال به واحدهای مصرف‌کننده آماده می‌ کنیم.
۲- بونکر های مواد آماده:
پس از همگن سازی نرمه های سنگ آهن را با کک، گندله، آهن اسفنجی… ترکیب می کنیم تا به اندازه ی مورد نظر برسیم. سپس آن را به واگن های پخت ارسال می کنیم.
۳-پخت آگلومره:
در عملیات تولید آگلومره، از چندین ماده و ریزدانه با خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت مانند سنگ آهن ریزدانه، کک ریزه و… استفاده می کنیم. بدین صورت که با مرطوب کردن، همگن سازی و عبور دادن از کوره های پخت، ماده‌ای جدید با ترکیب شیمیایی یکنواخت به وجود می آوریم که به آن کلوخه یا آگلومره می‌گویند.
به‌عنوان مثال مهندسان در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان آگلوماشین های شماره ۱ و ۲و ۳ با ظرفیت سالیانه هشت‌صد هزار تن را در سال ۱۳۹۱ به‌طور کامل مدرن‌سازی کردند و همچنین آگلوماشین شماره ۴ را نیز با دانش فنی با ظرفیت دو میلیون و چهارصد هزار تن در سال ۱۳۹۰ افتتاح و راه اندازی کردند.

روش های آگلومراسیون:

۱- گندله سازی:

در فرآیند فولادسازی، گندله سازی روش بسیار مهمی است. در این روش آب بر روی نرمه های سنگ آهن که درون دیسک های بزرگ چرخانی که با افق زاویه می سازد، می ریزیم. این دیسک چرخان دارای مش بندی هایی با اندازه ی صفر تا سیصد و پنجاه است. با این فرآیند نرمه های سنگ آهن روی همدیگر می‌غلتند و به‌صورت ذرات فندقی شکل درمی‌آیند. این محصولات را پس‌ از خروج از دیسک پلت خام یا گندله خام می‌گویند. گندله خام را برای رسیدن به استحکام لازم در کوره های مخصوص دائما می پزند و در نهایت در روش احیای نستقیم استفاده می کنند‌.

۲- بریکت سازی:

در این روش نرمه های سنگ‌آهن از مسیری مارپیچ توسط دو غلتک به درون حفره‌هایی که روبروی هم هستند، در اثر فشار می‌چسبند. در نهایت هم چون روش قبلی برای افزایش استحکام، عملیات پخت روی آن‌ها انجام می‌دهیم. بریکت ها را می‌توان به همراه گندله در کوره‌های احیاء مستقیم شارژ نمود.

۳- کلوخه سازی:

تبدیل نرمه های سنگ آهن را به دانه های درشت و متخلخل با مقاومت مکانیکی بالا برای استفاده در کوره بلند می نامند. کلوخه ها را در اثر حرارت دادن و در نتیجه هم جوشی تولید می کنیم. در این فرآیند کک، گندله، آهن اسفنجی و نرمه های سنگ آهن را در کوره بلند به همراه مواد کمک ذوب به کلوخه های با کیفیت بالا که احیاءپذیری، تخلخل خوب و ترکیب شیمیایی مناسبی دارند تبدیل می کنیم. در کلوخه سازی از سه روش برای پیوند مواد استفاده می کنیم. که عبارتند از: الف- پیوند هیدرولیکی (با کمک آب)

ب- پیوند شیمیایی (مواد آلی و معدنی مانند ملاس، اوره سولفاتها و سیلیکاتها)

ج- پیوندهای سرامیکی.

اندازه دانه ها را در فرآیند کلوخه سازی صفر تا ده میلیمتر تولید می کنیم. در واقع ۵۰ درصد این ذرات اندازه ای بین یک تا ده میلیمتر و مابقی آن ها دارای ابعادی کوچک تر از یک میلیمتر است. در ذرات کوچکتر از یک میلیمتر، حدود ۲۵ درصد کل بار را نرمه زیر ۱۵۰ میکرون تشکیل می‌دهد.

مهم‌ترین هدف آگلومراسیون:

۱- استفاده از نرمه های سنگ آهن است.

۲- افزایش تخلخل، احیا پذیری، ترکیب شیمیایی بهتر و استحکام بار وارده به کوره بلند.

وظایف بخش آگلومراسیون:
  • ۱- تامین و ذخیره‌سازی مواد اولیه برای واحدهای تولیدی.
  • ۲- تامین خوراک کوره بلند با کیفیت مشخص.
  • ۳- تولید آهک پخته برای استفاده در بخش فولادسازی و آگلومراسیون.
  • ۴- تولید آهن اسفنجی برای مصرف در بخش فولادسازی و بازاریابی فروش.
واحد تامین مواد اولیه پارسیان آهن:

ما می توانیم با مشاوره درست نسبت به قیمت و کیفیت مواد اولیه، اعم از سنگ آهن، آهن اسفنجی و گندله لذت خریدی راحت را با پارسیان آهن به شما بدهیم. قیمت آهن آلات، قیمت میلگرد آجدار در پارسیان آهن همه روزه بروز رسانی می شود.

مرضیه واعظ

کارشناس تولید محتوا و سئو